Wat is spreken in tongen?
Verstaanbaar?
Deze vorm van het spreken in tongen is het meest bekend. Ook in onze tijd horen we van gebeurtenissen als deze: dat mensen tijdens het hardop spreken in tongen een taal spreken die voor anderen verstaanbaar is. Bij de gebeurtenissen in Handelingen is trouwens de vraag of er niet tegelijkertijd nog een veel groter worden gebeurde: dat iedereen (zie vers 3) “…de apostelen en de andere leerlingen…” in zijn eigen taal hoorde spreken. Dat het dus niet z? was dat ??n van de apostelen Grieks sprak en een andere Perzisch en weer een andere apostel Spaans, maar dat God tevens in de oren van de luisteraars een wonder deed…
Onverstaanbaar
De tweede vorm van spreken in tongen is beschreven in de brief aan de Corinthiërs.
Als je deze tekst leest, dan zou je bij oppervlakkige beschouwing kunnen denken dat Paulus vindt dat er niet te veel in tongen (of klanktaal zoals de nieuwe vertaling zegt) gesproken zou moeten worden. Maar dan doe je zowel Paulus als ook de gaven van de Geest te kort.
God komt ons door middel van (een gave) van de Heilige Geest te hulp met “onuitsprekelijke verzuchtingen”
Uitgelegd
De derde uitingsvorm wordt ook in 1 Corinthiërs 14 genoemd, namelijk in vers 5: “Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.” Er is dus klanktaal of tongentaal die, nadat hij is uitgesproken, aan de gemeente uitgelegd kan worden. Een dergelijke uitingsvorm is daarmee vergelijkbaar met profetie.
Wil ik dat ook?
Paulus schrijft, alweer in 1 Corinthiërs 14, namelijk in vers 18 dat hij erg blij is, hij dankt God er voor, dat hij meer dan wie ook in tongen spreekt. Paulus wil het dus erg graag. Hij vindt het erg waardevol. De vraag of ik dat wil mag daarmee getoetst worden aan een bijbels opdracht: Streeft naar de gaven des geest. Als ik dat wil, als ik de gaven de Geest die God mij wil geven wil ontvangen, dan mag ik er naar streven.
Toch heb ik er moeite mee. Bij de gave van het spreken in tongen, zit een grote moeilijkheid. “Mijn verstand blijft onvruchtbaar”. Als ik in tongen spreek, (en dat verzin ik niet, maar zo staat het in de Bijbel) dan kraam ik voor mijn verstand onzin uit. Ik versta het niet en ik weet niet wat ik zeg. Maar dan lijk ik wel gek! Kunt u of kun je mijn redenering volgen? Om in tongen te spreken, moet je over een flinke drempel heen stappen. Ik geloof in Jezus. Dat is al moeilijk. Hij is tweeduizend jaar geleden uit de dood opgestaan. Hij stierf voor mijn zonden. Dat te geloven is voor mijn verstand al moeilijk genoeg!
Kan ik dat ook? Is het voor iedereen?
Als je het boek Handelingen leest, kun je eigenlijk niet anders concluderen, dan dat het spreken in tongen heel algemeen is. In Handelingen 10 (s)preekt Petrus in het huis van Simon de leerlooier. Terwijl hij nog aan het woord is vindt de uitstorting van de Heilige Geest plaats en beginnen de aanwezigen in tongen te spreken en God te loven. In Handelingen komt Paulus te Efeze mannen tegen die, na de Here Jezus te hebben aangenomen direct na handoplegging vervuld werden met de Heilige Geest en ook in tongen begonnen te spreken. De Geest is niet minder geworden, want Gods kracht is eeuwig. Zoals het toen was, kan het nu ook.
Niet iedereen heeft dezelfde gave(n)
Vaak wordt de volgende tekst aangehaald om aan te beargumenteren dat niet iedereen in tongen kan spreken.
Deze tekst gaat echter over het functioneren van de gemeente. In de gemeente is het zo dat er de gaven worden ingezet als bediening in de gemeente. In dat licht is het volkomen juis als Paulus schrijft, dat er niet alleen profeten zijn, of alleen mensen die in tongen spreken, of dat er all??n maar wat dan ook alleen gedaan wordt. De gemeente moet functioneren in harmonie en evenwicht. (twee of drie profeteren, twee of drie die in tongen spreken, een ander heeft een lied….)
Hij geeft de Geest niet met mate…
Paulus roept ons op om te streven naar de gaven van de Geest. Als Paulus ons allemaal daartoe oproept, dan kan het toch niet zo zijn, dat wij blij gemaakt worden met een dode mus? Dat de gave waarvan Paulus zegt, dat die tot nut is voor onszelf, wel eens niet ons deel zou kunnen worden? God nodigt ons niet uit om onbereikbare doelen na te streven!
Zeker geloof ik dat het voor mij is. En dat het voor iedereen die het gelooft ook bereikbaar is.Een andere vraag is natuurlijk of iemand in de gemeente een bediening in/met een bepaalde gave heeft.
Hoe moet dat dan?
Het mag duidelijk zijn, dat het spreken in tongen over het algemeen niet iets is, wat ons “overkomt” op een manier waar we zelf buiten staan.
Als iemand zegt: “ik wil het”, “ik wil streven naar de gave van het spreken in tongen” dan is dat de eerste stap. De tweede stap is: Geloven dat God die gave werkelijk aan je wil geven.
Zodra je die klanken uitspreekt zul je wellicht denken dat je alles zelf bedenkt. Dan moet je je geloof hoger achten dan je verstand.
Voor mij is dit laatste de manier geweest om met het spreken in tongen te beginnen. Voorzichtig ??n of twee woorden uitspreken. Twijfelen. Toch weer verder. En verder. Toen ik me er eenmaal mee vertrouwd had gemaakt, heb ik de twijfel nooit meer ruimte gegeven.